2. undervisningsuge: Sanserne

3. undervisningsuge: Sukker

Vi startede ugen med at holde et lille oplæg omkring hvad der sker med kroppen, når man spiser for meget slik og kage. Vi forklarede børnene hvordan forbrændingen i kroppen foregår (selvfølgelig på et meget basalt niveau). De lærte, at hvis man spiste for meget slik og sukkerholdige fødevare, ville man være i overskud af energi og dermed kunne blive for tyk. I denne sammenhæng forklarede vi dem her vigtigheden af, at være fysisk aktiv, for at være i energibalance.

Vi havde forberedt, at børnene skulle få en fornemmelse af, hvad det vil sige at forbrænde energien fra en fødevare. Dette skulle de gøre gennem dans. De skulle herigennem se sammenhængen mellem at spise sundt og mindre sundt.

Vi havde forberedt, at børnene skulle spise henholdsvis 10 g agurk og 10 g chokolade, som de efterfølgende skulle forbrænde. Eleverne skulle opleve, hvor meget mere de skulle danse for at forbrænde chokoladen i forhold til agurken.

dans

Børnene var væsentlig mere trætte og forpustede efter de havde forbrændt chokoladen, og alle fik forståelsen for, at man skal være aktiv i længere tid, hvis man spiser noget usundt frem for noget sundt.

 

Dagen efter havde vi været kreative hjemmefra. Tine havde tegnet 20 små tegninger af forskellige fødevarer i kategorierne sund og usund. Børnene trak hver en fødevare, som de skulle farvelægge, og derefter placere på en stor planche som var opdelt i Healthy/Unhealthy. De fleste af børnene viste godt at frugt og grønt var sundt, men vi havde samtidig lavet nogle lidt tricky tegninger af bl.a. salt og olie, som fejlagtigt blev placeret på den sunde side. (I Vietnam bruger de rigtig meget olie i maden)

IMG_4484

 

Vi havde valgt nogle forskellige fødevarer, for at illustrerer for børnene hvor meget sukker de indeholdt. Vi havde bl.a. medbragt en juice for at vise, hvor meget sukker den rent faktisk var tilsat. Derudover havde vi igen brugt agurken som et eksempel, for at vise, at den ikke indeholdt sukker, og dermed var at foretrække frem for sukkerholdige fødevare.

sukkkkkerr suuuuukker-2 sukkeree sukker

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

2. undervisningsuge: Sanserne